And so they say...

Tjenaaaaaaaaaa

Ett stort förlåt ges här till alla för att jag inte skrev så mycket som ett pytte litet inlägg under gårdagen när det var ESC Semi 1-dag. Anledningen var att det var fullt ös här hemma när morfar kom hem från sjukhuset och allt som behövdes göras innan jag åkte in till Lösnummer och utdelning av tidningar. Haha, måste verkligen varit den tråkigaste människa på jorden igår under utdelningen/maten för jag kände mig som en zombie. Trött som skrutt skulle jag vilja säga att jag var. Aja, det var iaf väldigt dåligt utav mig att inte klämma in ett inlägg som den Eurovision-nörd-bloggerskan jag är.. MEN här kommer ett desto längre inlägg från gårdagens tävling :D

Börjar med att lägga upp vilka som gick vidare samt vilket startnummer de kommer ha på lördag:

Serbien (startnummer 24)
Litauen (startnummer 4)
Grekland (startnummer 9)
Azerbajdzjan (startnummer 19)
Georgien (startnummer 25)
Schweiz (startnummer 13)
Ungern (startnummer 5)
Finland (startnummer 1)
Ryssland (startnummer 10)
Island (startnummer 21)

Så ser det alltså ut och jag kan ju säga så här, det finns både för- och nackdelar med hur det ser ut. Fördelen är självklart att det inte finns en chans att Sverige och Ryssland är precis efter varandra (ni får ju tänka på att The Big 5 redan har fått sina startnummer och de är inte med i min lista). Nackdelen är att startnummer 2 fortfarande finns kvar, nummret som ingen vunnit från någonsin. Faaaast, någon gång ska väl vara den första antar jag :)
Nu till vad vi kunde se under kvällen igår. Måste börja med att säga att jag älskar Edward!! Haha. Hoppas verkligen att ryktet om att det är han som så småningom kommer ta över efter Björkman som Head of Deligation är sant. Skulle verkligen vara GULD!! Men men, synd bara att det faila lite i kommunikationen mellan Sverige och Tyskland (eller ja, Tyskland och övriga Europa + Australien). Annars tycker jag att det som vanligt fanns toppar och dalar under kvällen. Toppar var (och det tar emot!!) Ryssland, Serbien, Finland och Grekland. De stora dalarna var väl (inte otippat) Portugal, Litauen (som väldigt förvånande tog sig till final!!) och Turkiet. Har sett att andra har tagit bidrag för bidrag och sagt sitt om de så jag kör väl på det med :) Betyg från 0-5 får de också, på äkta Eurovision vis..
 
1. Polen: Jestem - Magdalena Tul
Ett ganska snyggt shownummer, kändes verkligen att de lagt ner en och annan timme bakom det. Drog kanske ner lite att hon inte sjöng på engelska vilket gjorde att hennes budskap inte nådde ut till publiken. Jag är helt för att man sjunger på sitt eget språk, men vill man göra ett nummer som det där och lyckas så tycker jag nog ändå att man för översätta låten till engelska. För övrigt tyckte jag hon var super lik Naya Rivera!! Haha ;) 3

2. Norge: Haba Haba - Stella Mwangi
Helt klart medryckande och finns det något bättre än en artist som har en glad sång ler? Skit bra tycker jag. Förstående dock att de inte tog sig vidare då sången inte var tipptopp. Ett klassiskt exempel då nerverna tar över i en så här stor show. Det händer varje år och tyvärr ofta med sådana som egentligen är riktigt bra.. 3

3. Albanien: Feel The Passion - Aurela Gace
Här tycker jag att det nästan blev för mycket. Nog älskar jag när eld och sånt skit används, men någon måtta får det väl vara! Här är också ett klassiskt exempel när låten faktiskt är på engelska och man ändå inte fattar vad de vill. Nä, inte en av mina favoriter trots att den funkar att lyssna på i bilen på väg mot stan. 2

4. Armenien: Boom Boom - Emmy
Ja vad ska man säga? Jag har aldrig förstått mig på nummer som har dansande stjärnor i bakgrunden. Nog fattade jag att de passade in i boxningstemat de körde, men de bidrog bara till att det blev töntigt rakt igenom. Ett stort plus för mina grekiska dansare. Visste att en av dom skulle vara med, men nog skymtade jag två :D Men som sagt, det var det enda bra och jag kan inte annat än tycka att de bytt ner sig totalt från förra året. Slutomdöme är att jag tyckte de snott för mycket från Grekland (kom ju en dans där mot slutet som alla vet är typiskt grekisk!!) och glömt att det var Armenien de tävlande för. I min mening, inte värda den finalplats de inte heller fick. 2 

5. Turkiet: Live it up - Yüksek Sadakat
Var är Manga? Och vad fn hade de för kläder på sig? Nä, orkar inte ens prata om dom, glad att de inte kom till finalen för en gångs skull, då kanske Turkiet fattar att de inte kan skicka vad som helst och ändå gå till final bara för de är Turkiet, SKÄMS!! 1

6. Serbien: Caroban - Nina
Tyckte det här var skit bra!! Glädjen fanns, sången fanns och ja, det mesta fanns och satt på rätt ställe! Även om hon sjöng på annat språk så fattade man precis! Så ska det se ut, Bra Serbien! 4

7. Ryssland: Get You - Alex Sparrow
Ja, det tar ju emot så jag vet att detta är Saades största konkurrent, men jag gillade det faktiskt. Inte på långa vägar ett av de bästa låtarna RedOne har gjort, men det var ändå okej. Läskigt att killen går igenom rutan och snor varje flickas hjärta. Man kan ju hoppas på att om Saade kommer till final så startar han efter Ryssland och kan agera den blyga pojken som också vill åt flickornas hjärtan med snällt väntar på sin tur till han blir populär, vilket han förhoppningsvis blir ;) YES, det kommer bli skiiiiiiiiitbra :D 4

8. Schweiz: In Love For A While - Anna Rossinelli
En gullig liten låt med en gullig lite tjej som blev ännu gulligare med att hon hade sin pojkvän med på scen. Helt okej, men kan komma att glömmas bort i den stora finalen.. 3

9. Georgien: One More Day - Eldrine
En låt som hade kunnat vara såååå bra, men som bara failar totalt. Varför denna rapp? Vad är det med årets bidrag och rapp? Nä, det drar ner betyget avseevärt. Ett minus också att de sparkade den riktiga sångerskan för hon inte var tillräckligt "internationell"...I say no more! 2

10. Finland: Da Da Dam - Paradise Oskar
Här fortsätter det gulliga. En gullig liten pojke som tröttnade på schlager och gjorde sin egen låt istället för att slippa höra allt annat. Bra sätt tycker jag, bättre än att bara klaga!! Dock tyckte jag hans försöka att vara charmig in i kameran vara blev fail. Aja, han är ju en av favoriterna nu i finalen så här gäller det nog att hålla ögonen öppna!! Never Say Never 3

11. Malta: One Life - Glen Vella
Nej nej nej! Varför måste det alltid vara ett "gay-bidrag" med? Och när ska länderna som skickar dom inse att det går inte alls hem i Europa! Nä, inte okej.. 1

12. San Marino: Stand By - Senit
Alldeles för anonym och tråkig för att hon skulle gått vidare. Kunde ha blivit bra om hon sjöng lite högre och inte hade sån krämig engelska.. 2

13. Kroatien: Celebrate - Daria
Nej, det här var väl inte bra? En låt som man hört tusen gånger om och en trollkarls DJ som bara var läskig. Dessutom hade de en tredje vers som kunde blivit hur cool som helst på scen, men de bara..ja inte blev det hur coolt som helst inte. Exakt vad trodde de att Europa skulle gilla i det här numret? 1

14. Island: Coming Home - Sjonnis Friends
Sitter här och funderar på om de verkligen tog sig vidare av någon annan anledning en snyfthistorian. Under framträdandet kunde jag bara tänka på hur det kunde blivit om Sjonni själv levt och gjort den. Sorry, men hos mig går det inte hem att man sitte på en sadel på den stora scenen när man sjunger... 2

15. Ungern: What About My Dreams - Kati Wolf
En av mina favoriter innan, men den föll lite tyckte jag. Sången var inte helt hundra rakt igenom (vilket ändå är förståeligt så om det varit den enda så hade jag ändå varit nöjd..). Det största felet de gjorde tycker jag ändå var att de inte bjöd på den show de så väl kunde ha gjort. Sätt lurar i öronen och skruva upp volymen några hack så förstår ni vad jag menar. Ett minus där tyvärr..

16. Portugal: Luta È Alegria - Homens Da Luta
Suck. Nej. 0

17. Litauen: C'est Ma Vie - Evelina Sasenko
Varför teckentolka bara halva andra versen? Trodde de att det bara var då de döva kollade eller? Nej, jag fattade noll här kan jag säga. Tråkig låt också.. 1

18. Azerbajdzan: Running Scared - Ell & Nikki
Om vi för ett ögonblick låtsas att tjejen inte var med eller att hon var utbytt mot en av körtjejerna så älskade jag precis allt med det här bidraget (kanske inte så konstigt då det återigen är svenskar större delen av dom!! Börjar kalla dom för Lill Sverige..). Men nu var ju tjejen med och förstörde precis allt. Inte en ton var rätt. Hur tänkte man när hon inkluderades i låten? Kanske inte tänkte alls..MEN de tog sig till final ändå så jag är glad :)

19 Grekland: Watch My Dance - Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike
Kan bara säga att jag älskar Grekland och Loucas gjorde sin insatts så perfekt!! MEN, sen har vi ju Stereo Mike. Jag fattar hela grejen med att de vill visa det gamla och det nya Grekland, men om det nya är så som Stereo Mike visade det så föredrar jag det gamla Grekland. Jag menar, om de nu nödvändigtvis var tvungna att ha rapp (personligen tyckte jag att Loucas kunde fått äran att göra hela låten på sitt sätt!!) så kunde de väl åtmonsone tagit en rappare som kunde rappa. Så synd på en annars så bra låt :( 4



Sådär, nu har ni fått en ordentlig koll på bidragen från gårdagen (om någon hade intresset att läsa :P). Nu håller vi väl alla tummar för Saade på torsdag (jo, jag kommer skriva mer om ESC innan det, men ändå..) och hoppas han tar sig till final :)

Goodnight and Goodbye


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0