Beauty and ...



Det är väl ingen direkt hemlighet att jag älskar Snövit. Inte heller att jag ÄLSKAR serien Once Upon a Time. Jag kan nu avslöja att jag, efter noga övervägning, kanske har en ny favorit bland sagorna. Skönheten och Odjuret. Det är något med hela det som jag tycker är så fantastiskt. Kanske är det att kärleken övervinner allt - Amor vincit omnia. Kanske är det för att Belle är en prinsessa som faktiskt inte bara sitter och väntar på sin prins utan faktiskt gör mycket själv. Det är ju faktiskt i den här sagen just prinsessan som måste bryta förbannelsen - inte prinsen. Ja, något speciellt är det. Och dessutom tror jag att det i Disneys version är de bästa låtarna. Lejonkungen är har ju helt fantastiska låtar, men i Skönheten och Odjuret är de något alldeles extra. 

Då denna saga kom till Once Upon a Time blev jag lyrisk. Odjuret är Rumple och Belle är det enda som kan få honom att vara god. Hon är den enda som kan nå fram till honom. Hon gör honom mänsklig - och jag älskar det. Jag älskar också det faktum att då hon är borta är han utom sig av förtvivlan och sorg. Han klarar sig knappt. Han behöver henne. Jag älskar sånt. 


Om jag skulle rekommendera en saga att se - troligtvis i Disneys version - så skulle det vara just denna. Förlåt Snövit! Personligen kan jag inte få nog. Kan se den hur många gånger som helst och alltid sitta med ett "awwwwww" nära till hands. Nu börjar jag lära mig låtarna också. Min syster tycker det är mindre trevligt. Haha.

Vilken är din favorit bland sagorna?
Goodnight and Goodbye

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0