Och de nominerade är..

Tidigare idag meddelades de nominerade inför Academy Awards som äger rum den 24 februari. Listorna brukar alltid vara fulla med filmer jag aldrig sett, men årets är faktiskt några som jag sett och faktiskt älskar. Leder med flest nomineringar, hela 12 stycken, gör Lincoln. På andra plats, med 11 nomineringar, ligger Berättelsen om Pi. Den första har jag inte sett men den andra är ju helt fantastisk. Nedan följer några toppar och dalar på listan som kommit ut.



Silver Linings Playbook är lite av en ny favoritfilm hos mig. Iaf av de som inte är inom genren fantasy. Då den kommer på bio här i Sverige kommer jag defenitivt se den minst en gång till. Det är den värd. Nu finns det också på papper hur bra den är. Hela 7 nomineringar har den lyckats sno åt sig. Bland annat för bästa kvinnliga (Jennifer Lawrence) och manliga (Bradley Cooper) huvudroll. Båda är två nya favoriter bland skådespelare. Det ser ut som de kommer spela tillsammans i en kommande film också. Vet inte så mycket om den än, men den måste ju vara något att se ändå. Alla mina tummar kommer hållas för att det ska bli 6 vinster..


.. men den sjunde nomineringen tycker jag att vinsten ska gå till någon annan. Även om Jennifer Lawrence har kommit högt på min lista av favoritskådespelerskor så har faktiskt den som ligger i topp blivit nominerad. Bästa kvinnliga biroll. Vad jag har hört så förtjänar verkligen Anne Hathaway det priset. Hon ska tydligen vara helt fenomenal i sin roll i Les Misérables. Totalt 8 nomineringar har filmen fått. En av de jag ser mest fram emot att se 2013. 


En av storfilmerna från 2012 är ju utan tvekan Skyfall. 5 nomineringar har den, bland annat för bästa originallåt. Adele har alltså blivit nominerad. 


Jag har varit så extremt orolig för att Hobbit inte skulle få några nomineringar. Det fick den, men ett på tok för litet antal. Endast 3 nomineringar!! Förstår inte hur den inte kunnat få mer. Aja, storslammen av vinster för de tre tidigare filmerna kom ju inte förren sista filmen, så jag håller till godo. 3 nomineringar är ju fortfarande bättre än inga. 

Bara för att nämna några andra som blivit nominerade så finns även Brave och Searching for Suger Man med på listan. Brave är nominerad till bästa animerade långfilm och Searching for Suger Man är nominerad till bästa dokumentär - långfilm. Brave är fantastisk enligt mig och jag kan avslöja att jag filar lite på ett inlägg angående den filmen och andra filmer från Disney. När det kommer till dokumentärer har det väl aldrig riktigt varit min grej. Under helgen jag var på kurs fick vi dock se Searching for Suger Man och jag blev helt till mig. Kanske inte utav filmen i sig utan av den fantastiska berättelse den är gjord på. Om ni inte sett den - se den! Handlar om en man som jobbar och inte tjänar så väldigt mycket pengar, men i Sydafrika är han större än Elvis. Grejen med det hela är att alla trodde han var död och så plötsligt upptäckte de att han levde och jobbade i en liten stad i Amerika. Bilderna då han kom till Sydamerika och det mottagandet är ju helt fantastiska. Ingen i hans familj hade någon aning om hans storhet.

Ja, det var några som blivit nominerade. Ser ut att bli en bra gala. Förra året var första gången jag orkade hålla mig vaken hela natten och se hela galan. I år kommer jag definitivt följa upp det. I år är det ju som sagt några riktigt bra filmer som har chansen på vinsterna. Jag håller tummarna för de ovan!

Goodnight and Goodbye

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0