With a true loves kiss


Jag lovade ju ett inlägg där jag pratar lite om Merida som sagofigur i jämförelse med Disneys sagoprinsessor. Modig är en film från Pixar, så det är ju skillnad med all sin rätt. Jag tänkte börja med att berätta varför jag vill ta upp detta. När man läser recensioner av Modig så är åsikterna delade. En del säger att den inte hjälper Pixar att nå sina glänsardagar, samtidigt som andra säger att den utan tvekan är Pixars bästa film. Svårt att veta, personligen tycker jag att den på ett fantastiskt sätt verkligen kopplar ihop Pixar och Disney. Men det som får mig att vilja skriva detta inlägget är en speciell recension jag läste. Så här i efterhand hittar jag den inte, så jag kan tyvärr inte länka till den. I denna recension iaf så skriver skribenten att Modig faller in i ledet av alla andra sagor från Disney och Merida är bara en annan sagoprinsessa. Detta fick mig att haja till. Sättet skribenten säger detta på får mig att fundera på om hon överhuvudtaget har sett filmen. Let me explain.

Vad går alla Disneys sagor ut på? En flicka som råkar ut för något. Blir kär. Saker händer. I slutet bryts en förtrollning med en "true loves kiss" och så levde de lyckliga i alla sina dagar. Vi vet alla om att det kommer hända. Att det är lite olika i vissa sagor kan vara intressant att diskutera också, men det är i ett annat inlägg. För alla som har sett Modig så står det klart att det inte riktigt är samma struktur. Det handlar inte alls om en tjej som råkar ut för något och i slutet bryts allt med en kyss. Kärleken i denna "saga" är helt annorlunda. Den är mellan mor och dotter. Det är deras historia det handlar om. Inte alls som i de vanliga sagorna. 

Modig är lik andra filmer från Disney kanske mer än från Pixar, men den följer inte samma mönster som prinsessfilmerna. Den lägger sig inte i samma led. Merida är långt ifrån Snövit, Ariel, Törnrosa och Askungen. Om hon går att jämföra med någon så är det Rödluvan, även om de inte riktigt är samma heller. Kort och gott, att säga att Modig bara är en annan prinsessfilm från Disney - tänk om. Detta är en Pixarfilm - i Disneyformat.

Goodnight and Goodbye

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0