Pans labyrint



Eftersom jag lovat att skriva några rader om Pans labyrint så gör jag det innan jag går och sussar för natten. 

Visst förstår jag att den kan räknas in i genren fantasy. En faun är i högsta grad fantasy. Då Ofelia kliver in i sin fantasivärld är det fantasy. Men det är sen jag tvivlar. Filmen är hemsk och visar det spanska inbördeskriget på ett trovärdigt sätt och de håller verkligen inte tillbaka på grymheterna. Spänningen är där precis hela tiden. Ska Mercedes bli påkommen av officeren (heter det så?), ska Ofelias mamma överleva och ska Ofelia klara sina uppdrag för att få kliva in i den värld där hennes själ hör hemma? Utan att avslöja något kan jag säga att allt man tror ska hända händer. Dock blev jag lite överraskad av slutet. Jag trodde inte att det som hände Ofelia skulle hända. SPOILER! Då det blev ganska tydligt att det endast var en fantasivärld och inte på riktigt blev jag lite besviken. Jag tycker att de som vill tolka allt så att fantasy är fantasier och allt sånt ska få göra det, men äkta fantsy för mig är där det är på riktigt och inte något som försigår i någons huvud. Visst kan man kanske tolka det som att det var på riktigt, men de gav helt klart känslan av att det inte var det. Jag vet inte. Om jag ser om den kanske jag känner annorlunda. Tror faktiskt det. Tror att jag var för uppslukad av att jag inte tyckte att det som hände skulle hända henne. Haha, ni som sett den kanske fattar ;)

Jag är iaf glad att jag nu har sett den. Den var inte alls så bra som jag förväntat mig då så många säger att det är bland det bästa man kan hitta i fantasyväg. Det måste vara människor som kanske annars inte gillar ren fantasy. För det var det ju inte. För min smak fokuserade de lite för mycket på grymheterna i den verkliga världen och för lite på Ofelias uppdrag i fantasivärlden. 
Dock var den ju sevärd och som älskare av fantasy är den ju ett måste. Avbockad från listan. Tror dock inte den hamnar i dvd-pelaren. Vi får se. Tack till Karro för lånet iaf och till Mina som lånade den åt mig. Haha. 

Goodnight and Goodbye 

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0